Totaal aantal pageviews

woensdag 28 juni 2017

Gearresteerd (Uit de dossiers van accountantskantoor van Gellekom en Fröhlich)



Samen met collega Fröhlich sta ik bij de bushalte. Geen files, geen parkeer gedoe in de stad..
Fröhlich is de dag goed begonnen. Op weg naar de bushalte werd hij getackeld door een teckel.
De teckel wordt uitgelaten door mijn overbuurman. Een , laat ik het vriendelijk zeggen, hardwerkende man met behoud van uitkering.

‘Om elf uur je hond uitlaten,’zeg ik tegen Fröhlich. ‘Dat je daar überhaupt tijd voor hebt!’


‘Ach, er zijn ergere dingen dan over zo’n klote hond te struikelen, ‘ zegt hij moeizaam lopend.. Fröhlich heeft vandaag een positieve dag. Dat wil zeggen. Op oneven dagen, heeft hij zich ten doel gesteld om alles positief uit te leggen. En vandaag is het een oneven dag. …Deze dag begon dus al goed..


Na vijf minuten wachten bij de bushalte stopt er een politieauto bij de halte. De agenten blijven in de auto zitten maar kijken zeer geconcentreerd naar Fröhlich.
Dan draait een agent zijn raampje open. ‘Wat is het probleem, heren,’ begroet Fröhlich hen vriendelijk.
‘Nou,’zegt de agent. ‘Wij zijn op zoek naar een onfris en nogal onguur uitziend type. En omdat u daar redelijk aan voldoet, dachten wij dat u de man was die wij zochten.
Een ader in Fröhlichs nek begint te kloppen. Maar op tijd herinnert hij zich dat het vandaag een oneven dag is. Dus antwoord hij vriendelijk als altijd op een oneven dag; ‘begrijpelijke vergissing agent. Heb ik zelf ook vaak. Gister nog. Ik zag een politiepaard lopen. En even wist ik gewoon niet meer of de lul van een politiepaard onder zijn buik hangt of op zijn rug zit.


Nu stapt de agent uit en loopt langzaam op ons af. ‘O? is dat zo?,’ vraagt hij temend. Dan wenkt hij de andere agent uit de auto: ‘Kom eens Sjaak, volgens mij is dit de vent die we zoeken.’
De andere agent loopt op ons toe en bestudeert Fröhlich uitgebreid.’Tja, nou je het zegt Roderick’.  Dan kijkt hij naar mij: ‘wij zoeken namelijk een vent die een terrasje pikte. Midden in de nacht. En dat schijnt hij verkocht te hebben aan iemand uit het zuiden van Polen. Een Zuidpool om kort te gaan. Bent u soms die Pool?’
‘Eh..nee agent. Maar ik heb wel een poolhond. Maar dat is een Noordpool. Sorry’.


‘Vannacht zegt u agent?,’dramt Frohlich door. ‘ Nou dan kan ik het niet geweest zijn want ik had vannacht een deegrol. Als figurant in een kookprogramma. En daarna was ik op een literair feestje. Ik heb namelijk een boek geschreven van drie bladzijden. “handleiding voor het opknopen van geestige politieagentjes. Ik won overigens met gemak de literaire prijs: de gouden strop.’

En nu zitten wij op het bureau. Naar ik hoop voordat de oneven dag om is en Fröhlich helemaal uit zijn dak gaat. Want ik weet dat dat gaat gebeuren. Je kan de klok erop gelijk zetten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten